Sziasztok!
Mivel még
mindig szeptember van, így ez a hónap még a suli kezdésé, így még mindig
belefér a Back to school poszt negyedik része.
Már írtam a
suliba való visszarázódásról, az idei cuccaimról, arról, hogy mi van a
táskámban és legutoljára tanulási tippeket adtam. Ma viszont arról szeretnék papolni,
beszélni nektek, hogy hogyan készítsetek jó kiselőadást.
Szerintem
kezdjük is!
Általános 5.-6.osztályában még
többen gondoljuk, hogy ha kiselőadást csinálunk akkor az mennyire király dolog
lesz, hiszen könnyebben lehet ötöst kapni és kijavítani egy rossz jegyet. Aztán
kezdünk rájönni, hogy gyakorlatilag egy kiselőadás több időd vesz igénybe, mint
az adott anyag megtanulása és ez miatt lankad a lelkesedésünk.
11. osztályban már szinte alig van
olyan „elvetemült” ember, aki bevállal egy ilyet; de én köztük vagyok! Ezért
gondoltam arra, hogy néhány pontba összeszedem, hogy mire kell egy
kiselőadásnál figyelni. Nézzük!
ü Időtartam: Sem a
tanár, sem a diák nem szereti a túl hosszúra sikeredett előadást. Törekedni
kell arra, hogy csak a lényeget mond el, 5-10 percben. Ennél tovább a tanárod
számára „zavaró” lehet, hiszen nem tudja leadni az aznapi anyagot, a diákság
pedig nem figyel.
ü Tartalom: A kiselőadás
célja nem az, hogy elmondj mindent, amit csak a témáról tudni kell az utolsó
karakterig, hanem, hogy érdekességekkel szolgáljon, ezért figyelj arra, hogy
mit mondott el a tanárod és ne ismételd őt. Viszont ha egy-egy mondatát semmiképp
nem tudod kihagyni, mert akkor az előadás értelmetlen lenne, akkor hivatkozz
rá. Fontos, hogy érthető legyen a szöveg, tehát ne legyen tele ismeretlen
szavakkal, de ha nagyon muszáj, akkor csak olyan kifejezéseket írj bele,
amiknek tudod a pontos jelentését, ill. kiejtését. Valahogy nem tűnik
hitelesnek, ha bajlódsz a szavakkal.
ü Szánj
rá időt: Nincs értelme egy ilyet megcsinálni, ha összecsapod.
Tisztában kell lenned azzal, hogy ez nem egy kétperces munka, hanem órák
kérdése még akkor is, ha értesz a szerkesztőprogramhoz. Ezért javaslom azt,
hogy ne este állj neki, hiszen olyankor inkább a kikapcsolódásé a főszerep és a
pihenésé.
ü Kevés
szöveg, sok kép: Szerintem akkor jó egy prezentáció, ha sok a kép, de
kevés a szöveg. Persze, a vázlatpontok, amiket a többiek esetleg leírhatnak
legyenek fönt, ahogy az elengedhetetlen idegen kifejezések is, de nem kell
több.
Hogyan kezdj hozzá? Itt van pár
tipp, hogy miképp kezd el a kiselőadás „gyártást”:
1) Anyaggyűjtés: Fontos,
hogy arról csináld az előadást, amit a tanárod mondott, ezért pontosan írd le
és ne csak félszavakban, mert ez segíthet az anyaggyűjtésénél. A tanárok azt
mondják, hogy gyűjts könyvtárból anyagot, mert csak az a megbízható. De ki az,
aki a hosszabb utat választja? Annak érdekében, hogy tényleg hiteles legyen az
info, nézz meg több internetes oldalt, hiszen nem csak a wikipédia létezik.
2) Szelektálj: Ha megvan
az anyag, akkor másold ki Word-be vagy más szövegszerkesztőbe és olvasd el még
egyszer és közben vágd ki azt, ami szerinted nem lényeges. Fontos, hogy csak
azt hagyd meg, amit értesz is és a társaid számára is érthető marad – tehát ne
írd tele idegen kifejezésekkel, mert úgy sem szeretnék megtanulni, ráadásul
csak a saját dolgod nehezíted vele. Miután kiszelektáltad a szöveget mentsd el,
nehogy elvesszen. Ennél a pontnál érdemes egy kicsit nagyobbra állítania
betűméretet, hogy jobban lásd és érdemes nagyjából megszerkeszteni az
egységeket. A lap aljára másold ki azokat a dolgokat, amik vázlatpontként
fognak szerepelni a diákon, mert az egész szöveget nem szabad kiírni a diára.
3) Szerkesztésre fel: A mentés
után nyiss meg egy szerkesztőt – én Power Pointot szoktam. Állítsd be, hogy kb.
mennyi dia lesz és kezd el a szöveg beillesztését majd a képekét, amiket nagy
eséllyel a Google keresőből mentettél le. Fontos, hogy a kép és a szöveg
kapcsolódjon egymáshoz. Például: ha Petőfi gyerekkoráról mesélsz, akkor ne
Szendrey Júlia jelenjen meg. A képeknél fontos, hogy hitelesek legyenek, ha
pedig csak a humor kedvéért van ott, akkor az tisztán érthető legyen. Ha kész
vagy a főbb pontokkal, akkor jöhet a „meló” kisebbik része, a megjelenés
formálása. Szerintem jobb, ha nem csak egy sima Times New Roman, fekete
betűstílussal van írva az egész egy szimpla sablonra, hanem egy kicsit
különbözik mindien dia. Pepecs munka, de legalább meglátszik, hogy foglalkoztál
vele. Viszont az is igaz, hogy a kevesebb néha több: ne rakd tele minden kis mm2
képekkel és szöveggel, nem esztétikus és nem átlátható. Gondolom,
mindenki tudja, hogy hogyan kell szerkeszteni Power Pointba, ezért nem írom le
részletesen, hiszen ennek a posztnak nem ez a lényege. Viszont, SOHA ne állíts
be időzítőt, ugyanis, ha egyszer elcsúszol valahol, akkor már borult az egész
előadás.
4) Olvasd át figyelmesen: Miután
kész a szerkesztés csinálj egy biztonsági mentés (vagy már a szerkesztés közben
is) és utána olvasd át az egészet. Figyelj oda arra, hogy minden szó helyesen
legyen írva és nyelvtanilag is megfeleljen. Ha kell, akkor korrigálj és újra
csinálj biztonsági mentést. Ezt azért kell, mert nincs értelme annak, hogy
bajlódsz vele, aztán az előadás közben jössz rá, hogy valamit elírtál. Figyelj
oda a tartalom követhetőségére, arra, hogy logikus legyen és persze a
helyesírásra.
5) A
kiegészítő szöveg: Soha nem elég elmondani a dián kivetített mondatokat,
hanem el kell magyarázni, ezért nem hajítasd a kukába a hosszú szöveget.
Természetesen, miután megvannak a diák a Wordbe írt vázlatpontokat töröld és
csak a „hosszú szöveget” hagyd meg. Olvasd át, hogy értelmes-e, aztán mehet a
szöveg nyomtatása. Ezután húzd ki azokat a fontos eseményeket, neveket,
fogalmakat, amiket mindenképpen el kell mondanod.
6) Próbáld el: Lehet, hogy egy kicsit
bután fogod érezni magad, de stopper segítségével olvasd fel hangosan az
egészet, ahogy el szeretnéd mondani, hiszen nem az előadáson kell rádöbbenni,
hogy mennyit is fogsz beszélni; ráadásul ott már nem szabad hibáznod.
7) Tanuld
meg: Miután végeztél a formaságokkal kezd el megtanulni a
szöveget. Nem kell ragaszkodnod a leírtakhoz, hiszen azt csak te látod, a
vázlatot meg le tudják írni a tábláról is. Viszont a kiselőadás nem egyenlő a
felolvasással! Egyszerűen nem bújhatsz el a papír mögött és olvashatod fel,
mert ez azt szimbolizálná, hogy te nem készültél rendesen erre, hiszen bárki ki
tud menni a tábla elé és el tudja olvasni, amit te leírtál.
8) Állj
ki és szerepelj: Könnyű mondani, hogy légy magabiztos, amikor még 30
ember téged néz, főleg ha lámpalázas vagy. Viszont, ahhoz, hogy sikered legyen,
és fent tartsd az érdeklődést magabiztosnak kell lenned, nem szabad
leblokkolni. Fontos, hogy rugalmas légy, tehát, ha beszélnek / tök mást
csinálnak, akkor állj meg és várj, amíg újra rád szegeződik a figyelmük. Egy jó
tanács, ha lámpalázas vagy: ne öltözz melegen, mert úgy fogod érezni, mintha 40
Celsius-fok lenne még a tél közepén is, lehetőleg ne az előző szünetben egyél
és ne fogyassz szénavas üdítőt sem.
Ennyi lenne a mai poszt és az idei
Back to school sorozat, legközelebb, valami más témával jövök, terveim szerint
egy könyv kritikával. Addig is várom az ötleteiteket és tanácsaitokat! J
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése